Smerter i ryggen kan forebygges ved bevægelse og aktivitet

kontorstol baekkenbund

Prøv at forebygge mod rygsmerter hellere end at lindre

Har du smerter i ryggen eller har du tendens til at få ondt i ryggen, så læs med her! I denne tekst får du tips og tricks til hvordan du nogle gange ville kunne omgå ondt i ryggen. Denne tekst er ikke en læge-videnskabelig artikel, men et udtryk for vores sunde fornuft. Så brug ikke disse råd som en evidens artikel, men som råd du eventuelt kan bruge i dit daglige liv!

Tips til at undgå ondt i ryggen

Følgende kan være en god ide at gøre ved ondt i ryggen:

  1. Brug din krop aktivt i din fritid
  2. Brug din krop mere fysisk på arbejdet – for dem der arbejder på kontor eller lignende så er hæve sænkeborde en rigtig god løsning (find mere om hæve sænkebord her)
  3. Styrk din ryg – læs mere om træning af ryg her hos Sundhed.dk
  4. Styrk din mave – det kan også forebygge mod hård mave
  5. Træn din bækkenbund – Læs mere om gode øvelser for dit bækkenbund her
  6. Undgå forkerte løft – Det kan du finde yderligere om her hos BFA
  7. Lav øvelser der styrker dine muskelpumper – hvilket ikke er helt det samme som venepumpeøvelser (læs mere om venepumpeøvelser her)
  8. Bevæg dig mens du sidder ned læs mere her hos DR og ergonomisk-kontorstol.dk – hold dig for guds skyld fra billige kontorstole a la dem her

Stiv ryg er første tegn på rygsmerter

Når du oplever stiv ryg, så er det et tegn på der er rygsmerter på vej. Så det er et vink med en vognstang, hvis du begynder at få stiv ryg. Så er det bare med at komme igang med at bevæge sig, og laver øvelserne her på denne hjemmeside. Hvis alt går vel så vil du kunne undgå at få rygsmerter
Er du i tvivl om hvordan du skal håndtere din ryg, stivhed og eventuelle smerter, så kontakt din fysioterapeut. De har en uddannelse og erfaring i at assistere dig med din ryg og andre smerter i kroppen!

Vi anbefaler i øvrigt du også tager et kig på følgende sider: